‘Nieuwe Honda NSX moet zuinig zijn’

Honda heeft de lat hoog gelegd bij de ontwikkeling van de nieuwe NSX. De nieuwe topsporter moet niet alleen kunnen meedoen met het pk-geweld uit Europa en de Verenigde Staten, de auto moet ook nog eens relatief zuinig zijn.
Honda heeft de lat hoog gelegd bij de ontwikkeling van de nieuwe NSX. De nieuwe topsporter moet niet alleen kunnen meedoen met het pk-geweld uit Europa en de Verenigde Staten, de auto moet ook nog eens relatief zuinig zijn.
 
Honda streeft volgens een Amerikaans tijdschrift naar een gemiddeld verbruik van 23,5 miles per gallon, wat neerkomt op ongeveer 10 liter per 100 kilometer. Een flinke prestatie, als je bedenkt dat de nieuwe NSX een V10 onder de kap krijgt met rond de 500 pk. De BMW M5, die een vergelijkbare motor heeft, komt bijvoorbeeld op 14,8 liter per 100 kilometer uit.
In januari toonde Honda op de North American International Autoshow in Detroit de Acura Advanced Sports Car, een concept-car die wordt gezien als de voorbode van de nieuwe NSX. De Japanners gebruiken voor de aandrijving van Advanced Sports Car het Super Handling All-Wheel Drive, maar het accent ligt op de achterwielen. Volgens Acura (de Amerikaanse tak van Honda) herinneren de kleine LED-lichtbalken in de neus aan de neergeklapte koplampen van de allereerste NSX. Ook de langgerekte achterlichten moeten herinneringen aan die inmiddels al legendarische sportwagen oproepen. De Advanced Sports Car staat voor op 19 inch wielen, achter hebben de wielen een diameter van 20 inch. Koolstofvezel drukt het gewicht van de nieuwe NSX.
Wanneer de nieuwe NSX daadwerkelijk komt, is nog niet zeker. Recentelijk verschenen onbevestigde berichten in de media die meldden dat de auto terug naar de tekentafel is gestuurd voor een meer ‘eigen’ gezicht.
Tip de redactie