AutoBizz week 17

Wat twintig jaar geleden nog ondenkbaar was, is gebeurd: sinds begin deze week rollen de eerste Chevroletmodellen van de band bij General Motors partner Azia Avto in Kazakstaan. De Chevrolet Captiva SUV, de Epica, Nubira en Lacetti worden daar geassembleerd van onderdelen die worden geleverd door de fabrieken van General Motors in Zuid-Korea (GM DAT).

Ondenkbaar
Wat twintig jaar geleden nog ondenkbaar was, is gebeurd: sinds begin deze week rollen de eerste Chevroletmodellen van de band bij General Motors partner Azia Avto in Kazakstaan. De Chevrolet Captiva SUV, de Epica, Nubira en Lacetti worden daar geassembleerd van onderdelen die worden geleverd door de fabrieken van General Motors in Zuid-Korea (GM DAT). Een Amerikaans merk uit Rusland als voorbeeld van de compleet veranderde wereld. Wie weet komt over tien jaar de Chevrolet Camaro - één van de iconen van de Amerikaanse muscle car - wel uit Rusland....

Groeistuipen

Het nieuws deze week is natuurlijk dat Toyota in het eerste kwartaal van dit jaar meer auto’s heeft verkocht dan General Motors en daarmee de grootste autofabrikant van de wereld voorbij is gestreefd. ’t Zat er al een tijdje aan te komen, maar dat het zo snel zou gebeuren werd niet verwacht en dank zij stijgende verkopen van het bijna 100 jaar oude GM in China leek het ‘gevaar’ op afstand te kunnen worden gehouden. Beide fabrikanten realiseerden in het eerste kwartaal van dit jaar recordverkopen, maar Toyota is GM met 90.000 auto’s voorbij gestreefd en daarmee is GM zijn leidende positie, die het 76 jaar heeft gehad, kwijt.
Toyota heeft de afgelopen tijd wereldwijd een groot aantal nieuwe modellen geïntroduceerd en daarmee ook wereldwijd groei gerealiseerd, terwijl de GM alleen in China meer auto’s heeft verkocht. Dit jaar hoopt Toyota als groep 9,34 miljoen auto’s te verkopen, 6 procent meer dan in 2006. General Motors heeft geen verwachtingen voor 2007 gepubliceerd. Het verschil tussen beide giganten is dat Toyota’s modellenlijn bestaat uit betaalbare en betrouwbare modellen, terwijl GM met grotere en onzuinigere auto’s, waarop een grotere marge zit, probeert zijn financiële problemen te boven te komen.
De snelle groei van Toyota heeft ook een keerzijde, want het merk heeft de afgelopen tijd alleen al in Amerika 760.000 auto’s moeten terugroepen voor het herstellen van technische mankementen, terwijl dat er in Japan zelfs 1 miljoen waren. Om die groeistuipen het hoofd te bieden heeft Toyota’s president Watanabe laten weten dat hij twee executive vice presidents heeft benoemd, die ervoor moeten zorgen dat de kwaliteit weer op het bekende, hoge niveau komt.

Sprankje hoop
Hoewel Antwerpen de productie van de Opel Astra kwijt raakt, is er een sprankje hoop op een tweede leven voor de Belgische GM-vestiging. Al zijn de werknemers zelf erg somber over de toekomst. Er hebben dan ook al heel wat reorganisaties plaats gevonden en het laatste bericht stemt hen niet bepaald hoopvol. Dat bericht houdt in dat GM Europe van plan is om in Antwerpen Chevrolets te gaan bouwen. “Moeten we dan nu concurreren met Korea, Mexico en Sint Petersburg?” is de vraag die de Belgen stellen.
Het voordeel voor GM om in België te produceren, ligt vooral bij de besparing van 500 euro op de logistieke kosten, aldus een woordvoerder van GM Europe in een interview in het Duitse ‘Automobilwoche’. Antwerpen kreeg vorige week te horen het pleit verloren te hebben voor dat de bouw van de nieuwe Astra vanaf 2010. Dit jaar nog zou er al één shift met 1.400 arbeidsplaatsen komen te vervallen. GM heeft intussen laten weten in Antwerpen andere modellen te willen bouwen, maar een beslissing is nog niet gevallen. Gezien de groei van Chevrolet op de Europese markt, zou het mogelijk zijn dat één of meer modellen, die niet meer exclusief uit Zuid-Korea komen, maar ook uit Oost-Europa, eveneens in België gebouwd worden.

Voorbeeld
De Londense ‘city tax’ is niet onopgemerkt gebleven bij Michael Bloomberg, de burgemeester van New York. Hij wil naar het voorbeeld van zijn collega Livingstone van Londen nu belasting gaan heffen op het binnenrijden van de meest milieu-onvriendelijke stad van Amerika. Het plan is om bestuurders acht dollar per keer te laten betalen als zij tussen 06.00 en 18.00 New York binnenrijden. Wie gebruik maakt van de snelwegen ontspringt de dans, net als taxi’s. Het voorstel maakt deel uit van het plan om de emissie van auto’s in 2030 met 30 procent te reduceren.

Onbevestigd
Vorige week kwam het financiële magazine ‘Capital’ op zijn website met het bericht (van ongenoemde bronnen) dat PSA Peugeot Citroën van plan was 10.000 banen te schrappen in zijn Franse en Europese vestigingen. PSA’s CEO Christian Streiff zou het aankondiging van zijn herstructureringsplan hebben uitgesteld tot na de Franse presidentsverkiezingen op 6 mei.
Peugeot-woordvoerder Dufour kan het bericht niet bevestigen. Volgens hem is er geen herstructureringsplan.

Tip de redactie