We hebben er lang op moeten wachten, maar nu komt er dan eindelijk ook een Mini met zelfontbrander naar ons land. Is het net zo’n leuk karretje geworden als de benzineversies, of bederft de dieselmotor de feestvreugde enigszins?

We hebben er lang op moeten wachten, maar nu komt er dan eindelijk ook een Mini met zelfontbrander naar ons land. Is het net zo’n leuk karretje geworden als de benzineversies, of bederft de dieselmotor de feestvreugde enigszins?
 
Een diesel in een Mini lijkt vreemd, maar is het niet. Maar liefst 40 procent van verkochte Mini’s wordt namelijk zakelijk gereden en juist op die markt is het cruciaal om een dieselversie in het gamma te hebben. Van de vorige generatie Mini was er weliswaar een diesel, maar de Nederlandse importeur vond het niet interessant om deze naar ons land te halen.
De nieuwe Cooper D met 110 pk dieselmotor komt dus wel naar ons land. Het maximum koppel van de diesel ligt op 260 Nm. Goed voor prima prestaties: 0 tot 100 in 9,9 seconden en een topsnelheid van 195 kilometer per uur. Het verbruik tijdens onze rij-impressie kwam uit op 1 op 16.
De auto is een echte bochtenridder, maar op de snelweg is ‘ie iets minder in zijn element. Hobbels worden duidelijk doorgegeven en het interieur is niet bepaald praktisch te noemen. De prijs van de auto is stevig: 25.470 euro.
 
De volledige rij-impressie met de Mini Cooper D is te lezen in AutoWeek 17, die op woensdag 25 april in de winkels ligt.