Gereden: Mazda 3 2.0 CiTD

Tot nu toe kwam de Mazda 3, toch een sportieve auto, enigszins tekort op dieselgebied. Het dieselgamma reikte namelijk niet verder dan een 1,6-liter zelfontbrander met 109 pk. Daar brengt Mazda nu resoluut verandering in met een 2,0-liter turbodiesel met 143 pk.
Tot nu toe kwam de Mazda 3, toch een sportieve auto, enigszins tekort op dieselgebied. Het dieselgamma reikte namelijk niet verder dan een 1,6-liter zelfontbrander met 109 pk. Daar brengt Mazda nu resoluut verandering in met een 2,0-liter turbodiesel met 143 pk.
 
Dat is in deze klasse niet een uitzonderlijke waarde: de topdiesels van bijvoorbeeld de Golf, Astra en Auris hebben meer pk’s. Belangrijker nog is daarom het maximum koppel: met 360 Nm heeft de Mazda na de duurste Auris-diesel de hoogste waarde in zijn klasse.
Krijgt de 3 al dat koppelgeweld nog een beetje fatsoenlijk op de straat, is de vraag. In ieder geval gaat de auto zonder drama van zijn plek. Het koppel wordt lekker over het gehele toerenbereik uitgesmeerd.
De Mazda 3 2.0 CiTD is standaard voorzien van een zesbak en is per direct leverbaar. De auto kost minimaal 29.295 euro en krijgt voor dat bedrag een complete uitrusting mee.
 
De volledige rij-impressie met de Mazda 3 2.0 CiTD is te lezen in AutoWeek 17, die op woensdag 25 april in de winkels ligt.
Tip de redactie