Gereden: vernieuwde Land Rover Defender

Land Rover heeft de Defender weer eens vernieuwd. De Td5 diesel maakte plaats voor een 2.4 commonrail viercilinder diesel van de Ford Transit die meer koppel levert maar een cilinder minder telt.
Land Rover heeft de Defender weer eens vernieuwd. De Td5 diesel maakte plaats voor een 2.4 commonrail viercilinder diesel van de Ford Transit die meer koppel levert maar een cilinder minder telt.
 
Vernieuwd of niet, de Defender voelt nog steeds aan als een Defender. Je zit nog altijd heel beroerd achter het stuur. In het geval van een rechtsgestuurde kun je de rechterelleboog niet lekker kwijt. Bij een linksgestuurde is dat uiteraard andersom en het stuur zit te dicht tegen de zijkant van de koets aan. Ook al zit er een gloednieuwe viercilinder commonrail diesel onder de hoekige neus, de Defender knort er lustig op los. De nieuwe Ford-motor, afkomstig uit de Transit-bestelauto, maakt weliswaar niet het zware geluid van de Td5 diesel in de oude Defender, het luidruchtige dieselgeklop past heel goed bij de auto. Jammer genoeg fluit en sist hij niet zo heftig als de Td5. De oude vijfcilinder had iets locomotiefachtigs. Door het geblaas en gepuf van de motor voelde ´t alsof er iets buitengewoon krachtigs onder de motorkap schuilging. De tussenbak voor de lage gearing kreeg nog kortere overbrengingen, waardoor je bijna al het offroadwerk in drie kunt afleggen. Met het gaspedaal licht ingetrapt, zodat de motor 1.500 toeren draait, tokkelt de Defender omhoog over de moddersporen. Dan levert de nieuwe motor al 315 Nm, zijn maximum koppel is 360 Nm. Het grootste verschil tussen de vernieuwde Defender en het bestaande model, is echter het geluid bij hogere snelheden. In de Defender van 2007 kunnen de inzittenden bij snelheden van 100 km/h en hoger nog gewoon met elkaar praten.
 
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 15 die vanaf woensdag 11 april in de winkels ligt.
Tip de redactie