Vorige maand presenteerde Volkswagen de licht gewijzigde versie van de Phaeton. Nu wordt het programma aangevuld met een Cross-versie van de limousine.

Vorige maand presenteerde Volkswagen de licht gewijzigde versie van de Phaeton. Nu wordt het programma aangevuld met een Cross-versie van de limousine.
 
Dé trend bij Volkswagen lijkt op het moment het op de markt brengen van Cross-modellen. Al veel VW’s zijn de laatste tijd voorzien van stoere bumpers, dakrails en meer accessoires om de auto’s een SUV-achtig uiterlijk te verlenen. Ook de Phaeton blijft een dergelijke behandeling niet bespaard. Op de autobeurs in New York wordt de CrossPhaeton gelanceerd.
De limousine wordt voorzien van een aangepaste voor- en achterbumper. Ook zijn er dakrails en opzetstukken voor de spatborden. Dat de auto wat hoger op zijn poten staat, is optisch bedrog maar vierwielaandrijving is in elk geval altijd aanwezig. VW levert ‘m alleen met V6 en V8-motoren. De W12 en de V10 diesel zijn er alleen op speciale bestelling, zoals dat heet. De lange versie wordt niet in Cross-uitmonstering leverbaar.
Volkswagen wil met het Cross-model extra de aandacht vestigen op de Phaeton, die almaar kampt met kwakkelende verkopen. Ook wordt het model opnieuw in Amerika gelanceerd. Eerder is de auto eind 2005 van de markt gehaald, wegens tegenvallende resultaten. Een tijd lang zijn in de ‘glazen fabriek’ in Dresden, waar de auto wordt gebouwd ook Bentleys gemaakt, om de grote vraag naar die auto’s aan te kunnen. Nu worden die weer allemaal in het Britse Crewe gefabriceerd. De CrossPhaeton moet de productie in Dresden vooral de verkopen in de VS een extra impuls geven.