Hoe facelift je een auto die zijn tijd qua design vooruit was? Simpel, door niets te veranderen! Dat geldt tenminste voor het uiterlijk, want inwendig is er het nodige veranderd aan de BMW 5-serie.

Hoe facelift je een auto die zijn tijd qua design vooruit was? Simpel, door niets te veranderen! Dat geldt tenminste voor het uiterlijk, want inwendig is er het nodige veranderd aan de BMW 5-serie.
 
Het gedurfde lijnenspel van de BMW 5-serie schokte de wereld in 2003, niet in de laatste plaats de behoudende BMW-klanten. Inmiddels zijn we echter aan het uiterlijk van de 5-serie gewend geraakt en dus vond het merk het niet nodig om de lijnen ‘af te zwakken’.
Bij de inwendige veranderingen speelt de brandstofbesparing een belangrijke rol. Verschillende systemen zorgen ervoor dat de auto minder verbruikt als je afremt of stilstaat.  Ook het motorenpalet is aangepast met schonere en krachtiger zescilindermotoren. De V8-motoren en de brute V10 uit de M5 bleven onaangeroerd. Door een nieuwe generatie commonrail-inspuiting steeg het vermogen van alledrie de turbodiesels. De diesels zijn net als de benzinemodellen schoner en zuiniger dan hun voorgangers.
De gefacelifte 5-serie is weer een fijne rijdersauto. De auto zit ook weer gedegen in elkaar, zoals het een BMW betaamt.
 
De volledige rij-impressie met de BMW 5-serie is te lezen in AutoWeek 11, die vanaf woensdag 14 maart in de winkels ligt.