Internetprovider @Home krijgt van mij een rode kaart. Ik geef hem niet graag, maar het moet. Vorige week kreeg ik het bericht dat de telefonische helpdesk van @Home geld gaat kosten. Een storing melden, kost mij voortaan tien eurocent per minuut.
@Home

@Home verdient veel meer rode kaarten dan die ene die ik hierboven noem. Bijvoorbeeld voor het feit dat abonnees die ver buiten de Randstad wonen, soms op downloadsnelheden zitten van 15 kb/s. In Groningen en Hoogezand noemen ze @Home nu al de "Peppie & Kokkie-provider van het Noorden". In Vriezenveen en Almelo worden sinds kort zelfs de 28K-modempjes weer uit het stof gehaald. In de meeste gevallen betreft het hier @Home-abonnees.

Klagen bij de @Home-helpdesk heeft geen enkel nut.
Klagers

Het geven van gele en rode kaarten vind ik eigenlijk nogal kinderachtig, maar @Home is er zelf mee begonnen. Abonnees die teveel downloaden ontvangen van de provider een waarschuwing in de vorm van een gele kaart. Wie zich niets van zo'n kaart aantrekt, krijgt rood. Volgens sommige abonnees worden de kaarten volstrekt willekeurig en ongegrond uitgedeeld. Erger is dat geen enkele abonnee weet waar de grens van het datalimiet precies ligt. Vergelijk het met een weg zonder verkeersborden. Of u nou maximaal 50 km/u mag rijden of 120: u weet het niet, want nergens wordt iets aangegeven.

@Home gebruikt allerlei vage termen om vooal niet te hoeven zeggen wat het datalimiet precies is. Termen als "buitenproportioneel" of "kwantitatief" datagebruik. Geen hond die weet waar @Home het over heeft. Uitleggen wie geel of rood krijgt is volstrekt zinloos, zolang niemand weet wat buitenproportioneel precies inhoudt. Verder zou ik wel eens willen weten waarom @Home nog steeds abonnees lokt met "onbeperkt internet" en wat de Reclame Code Commissie hiervan vindt.

Misleiding, dat is het enige woord dat mij te binnen schiet. Ik heb voor de vorm de Startersgids voor nieuwe abonnees er nog maar eens bijgepakt. Op pagina 1 staat: "Nu u zich heeft aangemeld en bij u het kabelmodem en de software is geïnstalleerd, rest ons niets anders dan deze boodschap: maak uw veiligheidsgordel vast!" Een veiligheidsgordel heb ik bij @Home nooit nodig gehad. Alleen in het aller begin, toen ik nog maar net bij de kabelprovider zat, had ik wel eens het vage idee dat ik een Opel Kadett had ingeruild voor een Ferrari. Maar toen wist ik nog niet beter. Bijvoorbeeld dat snelheid bij @Home een nogal rekbaar begrip is.

In de samenleving lijkt het trouwens een trend te worden om kaarten uit te delen. De
Nederlandse Spoorwegen

Zulke maatregelen worden verzonnen door massapsychologen die de werkelijke omvang van het kwaad overschatten en niet beseffen hoe gevaarlijk ze bezig zijn. Voor je het weet waaieren die kaarten uit over het hele land en duiken ze overal op: van scholen tot en met de werkvloer. Te lang zitten niksen tijdens werktijd? Gele kaart! Mocht u nog een keer meer dan 20 min/u aan het lanterfanten zijn, dan ontvangt u rood. U kunt op zoek naar ander werk.