RIJSWIJK - De grote groep zwevende, buitengewoon nerveuze kiezers maakt het voor opiniepeilers moeilijk met goede voorspellingen te komen.

Dit geldt voor de zojuist gehouden eerste ronde van de presidentsverkiezingen in Frankrijk, waar de onderzoeksbureaus de plank flink missloegen, maar ook in Nederland kan deze situatie zich voordoen, zo stelt de directeur beleidsonderzoek van het marktonderzoeksbureau
Intomart

Volgens Van Dijk zal de (on-)deugdelijkheid van het verschijnsel peiling naar aanleiding van de verkiezingen in Frankrijk opgerakeld worden. "Wij zijn in staat correcte metingen te geven maar het gaat erom wat mensen denken."

Emotie

"Emotie speelt een steeds grotere rol bij het electoraat. Daardoor is er een nervositeit en heftigheid bij de kiezers gekomen die zich moeilijk laat verklaren. Het is klaarblijkelijk zo dat een grote groep kiezers van de ene week op de andere tot een andere keuze kan komen, aldus Van Dijk.

Volgens Van Dijk is dit ook de reden van het succes van Pim Fortuyn: "Hij spreekt emotietaal, daarmee komt hij binnen bij de kiezer."

"Bij de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam zagen we een vergelijkbare situatie als die zich nu in Frankrijk heeft voorgedaan. Leefbaar Rotterdam kreeg meer zetels dan was voorspeld. Het zou me niet verbazen als dit straks bij de Tweede Kamer-verkiezingen ook weer gebeurt", zegt Van Dijk.