De zelfmoordactie van John R. betekende eigenlijk het faillissement van de Consumentenbond. Hoe hard deze organisatie ook aan de weg timmert, klachten behandelt en grote bedrijven aanvecht, ze kon toch niet voorkomen dat voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een consument compleet doordraaide. De onvrede in Nederland is groot. De woede van John R. is nog maar het topje van de ijsberg.

Het drama in de Rembrandttoren bewijst weer eens hoe je moet oppassen met virtuele spelletjes als Virtual Gotcha II

"Geen botsing tussen beschavingen, maar een boze kijker die zijn leven gaf voor de elektronicaconsument. Ik vrees dat dit soort acties zich vaker gaan voordoen", schreef Maarten Huygen in NRC-Handelsblad

John R. was de gefrustreerde elektronicaconsument die uit protest de Rembrandttoren binnenvloog. Met enige fantasie zijn consument en producent ook inwisselbaar voor Osama Bin Laden en George Bush of Palestijn versus Israëlische bezetter. Een consument die zelfmoord pleegt, is volstrekt nieuw. De strijd tegen producenten werd tot nog toe alleen per brief, telefoon, website, televisieprogramma's of vreedzame actie gevoerd. Er vloeide nog geen noemenswaardig bloed. Maar wat niet is, kan nog komen. Ook ik vecht per e-mail een onenigheid met mijn provider AtHome

Het is steeds hetzelfde antwoord, ik word er gek van. Het toppunt is echter dat elk antwoord getekend is door een andere helpdeskmedewerker. AtHome wil mij zo doen geloven dat er mensen op de helpdesk werken die mijn vragen lezen. Al weet ik natuurlijk wel beter. AtHome speelt gewoon voor Gekke Henkie. Plannen om het hoofdkantoor van AtHome te overvallen en de helpdesk te gijzelen, heb ik nog niet. Ik kan nog normaal internetten. Het probleem voelt ook helemaal niet zo groot aan. Ik heb kortom mijn "e-woede" nog redelijk onder controle. Had ik dat niet, dan was ik allang met een shovel het hoofdkantoor van AtHome binnengereden.

Op het hoofdkantoor van Cistronzeven bv'sWebWereld

Vereenzaamde gekken zijn onvoorspelbaar. Frustraties kunnen soms jarenlang worden opgekropt. Hoe gefrustreerder iemand is door zijn ADSL-verbinding, WAP-telefoon of settopbox, hoe onvoorspelbaarder de actie is. Elke stroperige verbinding, downloadlimiet of prijsverhoging, kan een gek doen opstaan. Over een paar maanden kan KPN Telecom het doelwit zijn. Maar het kan net zo goed UPC zijn of spammer AbFab. Elektronicaconsumenten zijn vaak gefrustreerder dan andere consumenten. Het vervelende van technologie is ook dat niet iedereen haar begrijpt. Nieuwe technieken zijn daarom vaak verwerpelijk, omdat ze de menselijke maat

Hopelijk zette John R. geen trend. Anders kan Real Gotcha I nog veel slachtoffers gaan kosten.