Of het nu mensen zijn, bedrijven of grote instituten, iedereen en alles heeft op het internet een schaduwkant, die vaak veel groter is dan in werkelijkheid. Schaduwen en geschaduwd worden op internet, het is nog een zwaar onderbelicht fenomeen.

Hoe groot iemands daden ook mogen zijn, op het internet heb je altijd kritische volgers die soms genadeloos zijn. Bekend zijn de anti-pagina's die het licht zagen over falende providers als A2000, Cistron, Chello en KPN. Uit de Verenigde Staten waaiden de "sucks-pagina's" over, waaraan we in Nederland UPCsucks.nl

Anti-pagina's zijn zelden interessant. Een paginaIndewandelgang.nl

Op de website zijn recensies te lezen over zo'n duizend bedrijven uit twaalf Nederlandse regio's. En aangezien het allemaal anoniem kan, schromen de meeste recensenten er niet voor om de vuile was buiten te hangen. Over het filiaal van de ABN AMRO in Amsterdam schrijft iemand: "Volgens mij heeft een aantal piefjes van de bank een positieve recensie geschreven. Het is namelijk pertinent niet waar dat je capaciteiten op waarde worden geschat bij deze logge dino. Het gaat er namelijk niet om wat je kunt, maar wie je kent als je carrière wilt maken bij de bank." De Rotterdamse Taxi Centrale krijgt er ook flink van langs: "Een bedrijf met nazi-praktijken die je eerder in een dictatuur zou verwachten", aldus een (ex-)medewerker.

Hoe je als individu op een nuttige manier een grote organisatie kunt schaduwen, bewijst Ira Stoll met zijn site SmarterTimes.comOnline Journalism Review

SmarterTimes.com is het beste te omschrijven als een satirisch online pamflet, waarin dezelfde hautaine toon gebezigd wordt als in de krant zelf. Op de site staan vrij ongebruikelijke rubrieken als "Communisten", "Misdaad en politiek", "Wapenbeheersing", "Foutgespelde namen" en "New York, gebrek aan kennis met". Stoll is geen redacteur van The New York Times, dus geen echte insider, maar zegt wel contacten te hebben met journalisten die bij de krant werken.

De website krijgt inmiddels zo'n duizend bezoekers per dag. Een e-mailversie van de site gaat naar zo'n 5500 abonnees toe. Ook Stoll heeft echter criticasters, die vinden dat hij zich teveel bezighoudt met details. Hij zou een "mierenneuker" zijn, die zelfs afstanden van punt A naar punt B opmeet om te zien of de krant gelijk heeft. Soms leidt zijn gegraaf in de krant ook tot Seinfeld-achtige teksten die nergens over lijken te gaan. Zoals deze posting op 7 maart: "Today's New York Times identifies David Brock as 'a journalist who was paid to dig up anti-Clinton stories in the mid-1990's.' Journalists are, by definition, people who are paid to dig up stories, so the sentence is a bit silly. The Washington bureau of the New York Times itself contained, in the mid-1990s, journalists who were paid to dig up anti-Clinton stories. Today it contains journalists who are paid to dig up anti-Bush stories and anti-Enron stories. There aren't many good journalists who are willing to dig up stories without being paid."

Sommige lezers van SmarterTimes.com zijn nog grotere mierenneukers dan Stoll zelf, zo blijkt uit "Letters about The Times", de ingezonden brievenrubriek op de site. In oktober wist één van hen bijvoorbeeld te melden dat de gefileerde vis op een foto in de krant geen zalm was, maar een andere vissoort.

Het grappige is nu dat Ira Stoll binnenkort met een papieren schaduwkrant van The New York Times komt. De krant heet The New York Sun