SALT LAKE CITY - Sportkoepel NOCNSF is op de vingers getikt door het bureau Meridian, dat voor het Internationaal Olympisch Comité (IOC) de commerciële belangen van het sportevenement in de gaten houdt. In de schaatstempel van de Winterspelen, de Utah Olympic Oval, lopen volgens het bureau te veel fans rond met reclameuitingen van de partners van NOCNSF.

De grote sponsors van de sportkoepel hebben in een gesprek te horen gekregen dat sjaaltjes, petten en jasjes met logo's niet meer mogen worden uitgedeeld.

"We hebben inderdaad een brief gekregen van het bureau, met de mededeling dat de reclameuitingen in strijd zijn met de regels rond de Olympische Spelen. De bedrijven zijn op het hart gedrukt dat dat niet kan", aldus een woordvoerster van NOCNSF. "In de hal is geen eigen sponsoring mogelijk."

Het is voor NOCNSF moeilijk de naar Amerika afgereisde fans af te houden van het dragen van bepaalde kledingstukken die - doorgaans - gratis door de grote sponsoren ter beschikking worden gesteld. In de brief wordt niet gesproken over eventuele sancties. "De partners zijn geïnstrueerd dergelijk materiaal niet meer te verstrekken. Om eventuele problemen te voorkomen', verklaarde de woordvoerster van NOCNSF.

In de schaatshal, de belangrijkste plaats van de Nederlandse sporters tijdens de Winterspelen, zijn bedrijven als Ben, Aegon en Randstad geregeld nadrukkelijk aanwezig met reclameuitingen. Het betreft groepen van enkele honderden mensen, die tussen de paar duizend Amerikanen meestal in een eigen vak zijn ondergebracht.