Interactie heb je op internet in verschillende vormen. Je hebt chatboxen, games en reactiepanels. De meest verwaarloosde vorm is de interactieve animatie die van informatie een spelletje maakt. Op internet zou veel meer met informatie gespeeld moeten worden. Al is dat nog niet makkelijk. Sterker nog: spelen met informatie is een kunst.

Youp van 't Hek weet dat de zaal ontploft als hij een typiste een "tikteef" noemt. Zo'n grap, hoe banaal ook, sorteert effect. Multimediakunstenaars plegen op internet hetzelfde te doen door absurde grappen in flashanimaties te stoppen. Iemand als Han HoogerbruggeModern Living

Kunstenaars als Han Hoogerbrugge spelen op internet met informatie. In Flash kun je ook eindeloos spelen, tot zo'n achttien frames per seconde. Het internet bestaat echter voor negentig procent uit saaie lappen tekst en hyperlinks. Er zou kortom veel meer geëxperimenteerd en gespeeld moeten worden. Maar hoe doe je dat eigenlijk met saaie lappen tekst? Op Amerikaanse websites zijn ze hier vrij fantasierijk in. Informatie wordt gewoon een interactief spel of een grafisch kunststukje. Soms zelfs hele complexe informatie.

Een goed voorbeeld is TheyRule.netfilmpje

TheyRule.net is een groeiend organisme, dat alleen kan blijven groeien als er constant nieuwe informatie aan wordt toegevoegd. Zonder de inbreng van buitenaf zou TheyRule.net tot stilstand komen. De "Ring of Power" zou langzaam doodbloeden. De makers moedigen bezoekers daarom aan om de website verder uit te bouwen. Nieuwe bedrijven, inclusief hun interne rangordes, kunnen worden toegevoegd via de "Add Company"-button. De makers laten bezoekers verder vrij in het samenstellen van zijn of haar Ring of Power. Wie Steve Ballmer bijvoorbeeld een onbelangrijk persoon vindt, kan hem gewoon 'deleten'.

Enron is op TheyRule.net nog steeds een machtsfactor van belang. De site loopt nu dus al achter op de feiten. Enron is failliet en de sleutelfiguren zijn uitgespeeld of zoeken hun heil elders. Over de ondergang van Enron bestaat overigens ook een flashanimatie. Het e-zine SlateEnron Blame Game

Het is jammer dat er maar weinig met informatie wordt gespeeld, terwijl de mogelijkheden zo groot zijn. Zo wordt het internet natuurlijk nooit een groot klikavontuur. Waarom kan een PCM-krant of de Telegraaf niet een keer van een ingewikkelde zaak een informatief online spelletje maken? Misschien dat we dan ook beter begrijpen hoe bijvoorbeeld zoiets als de bouwfraude in zijn werk ging. Een flashanimatie over de grootste fraudezaak in de Nederlandse geschiedenis: zouden we die niet veel eerder aanklikken? Eerder denk ik dan een dossier met allemaal moeilijke lettertjes erin.