YouTube-gebruikers kunnen met de optie AR Beauty Try-On binnenkort virtuele make-up uitproberen, terwijl ze op hetzelfde moment naar een make-uptutorial kijken. Dat kondigde YouTube-moederbedrijf Google dinsdag aan.

AR Beauty Try-On wordt gelanceerd in samenwerking met het cosmeticabedrijf MAC. Later worden ook producten van andere merken toegevoegd. Het is nog niet duidelijk wanneer gebruikers precies gebruik kunnen maken van de functie.

Kijkers kunnen verschillende tinten make-up proberen, terwijl een beautyvlogger deze bij zichzelf opdoet. Als de make-up gebruikers bevalt, kunnen ze het product meteen via een bijgevoegde link aanschaffen.

Volgens Google kijken veel consumenten naar beautyvloggers om hen te helpen bij de keuze voor een nieuw product. "Met AR Beauty Try-On kunnen merken en vloggers deze ervaring van kijkers persoonlijker en nuttiger maken," schrijft het bedrijf in zijn blog.

Eerder deze maand bracht Google al een augmentedrealityfunctie naar Google Zoeken. Met deze optie kun je, mits de taal van de zoekfunctie in het Engels is ingesteld, via de telefooncamera levensgrote dieren weergeven in de echte wereld. Bij de Nederlandse versie van Google werkt de optie nog niet.