Facebook komt uiterlijk begin 2020 wereldwijd met persoonlijke avatars die gebruikers van het sociale medium zelf kunnen ontwerpen. Dat gebeurt nadat de functie, Facebook Avatars, vanaf maandag al beschikbaar werd in Australië, meldt TechCrunch.

Met de optie kunnen Facebook-gebruikers een virtuele avatar maken die hen representeert op de sociale media van het bedrijf. De creaties kunnen als sticker gebruikt worden op Facebook en in de Messenger-chatapp.

Hoewel alleen Facebook-gebruikers in Australië de avatars kunnen maken, zijn de virtuele creaties wel zichtbaar voor Facebook-gebruikers wereldwijd. Of Facebook Avatars over een aantal maanden langzaam wordt uitgerold of voor alle Facebook-gebruikers tegelijkertijd beschikbaar wordt, is onduidelijk.

Facebook overweegt het in de toekomst ook mogelijk te maken om automatisch een avatar te genereren op basis van de foto van een gebruiker. Ook krijgen bedrijven en merken mogelijk de optie om gesponsorde kleding of accessoires beschikbaar te stellen.

Concurrent Snapchat beschikt al over eigen avatars van gebruikers: Bitmoji. De virtuele personages van gebruikers werden beschikbaar nadat het sociale medium het gelijknamige bedrijf in 2016 overnam.