Google rolt dynamische e-mails uit voor Gmail, schrijft het bedrijf in een blogpost. Daarmee kunnen gebruikers meer taken uitvoeren, zonder van app te hoeven wisselen.

Google past Gmail aan zodat e-mails minder statisch worden weergegeven, meldt het bedrijf. "De afgelopen tien jaar zijn webpagina's enorm veranderd van statische content naar interactieve apps", schrijft Gmail-topman Aakash Sahney.

"Maar e-mail is grotendeels hetzelfde gebleven, met statische berichten. En als je vanuit je mail een taak wilt uitvoeren, moet je normaal gesproken op een link klikken, een nieuw tabblad openen en een andere website bezoeken."

Google wil berichten dynamisch te maken, waardoor mails meer op een webpagina gaan lijken. Zo is het mogelijk om bij een mail van een winkel direct de webshop te doorzoeken, zonder daarvoor door te klikken naar een andere website.

Verschillende bedrijven ondersteunen het nieuwe formaat, schrijft Google, zoals Booking.com en Pinterest. Met de dynamische e-mails kunnen gebruikers bijvoorbeeld ook direct formulieren invullen.

Google rolt de nieuwe e-mails vanaf vandaag uit voor de webversie. Het is niet bekend wanneer iedereen ze te zien krijgt. De mobiele versie krijgt later ondersteuning voor dynamische mails, maar wanneer is onbekend.