Instagram wordt in Nederland steeds populairder, terwijl de groei van rivaal Snapchat lijkt af te vlakken.

Dat meldt onderzoeksbureau Telecompaper donderdag. Snapchat doet het onder tieners en twintigers nog wel goed: respectievelijk drie kwart en de helft van die bevolkingsgroepen heeft de app op zijn smartphone staan.

Het aantal installaties van Snapchat groeide in november nog met 67 procent op jaarbasis. In december was dit 40 procent. Vorige maand werd nog een stijging van 20 procent gemeten ten opzichte van januari 2016.

In de afgelopen anderhalf jaar nam het gebruik van Snapchat bovendien langzaam af. Werd de app eerder nog gemiddeld 23 dagen per maand gebruikt, afgelopen maand was dat gemiddeld 20 dagen per maand.

Instagram zag zijn aantal gebruiksdagen juist stijgen van 17 naar 19 per maand. Bovendien doet de app het een stuk beter bij dertigers en veertigers dan Snapchat.

Beursgang

Snap, het moederbedrijf van Snapchat, gaat binnenkort in New York naar de beurs, tegen een verwachte waarde van rond de 20 miljard dollar. Omdat de gebruikersgroei ook internationaal is afgezwakt, zijn steeds meer analisten kritisch op deze hoge waardering.

Trip Chowdhry van Global Equities Research noemde de aandelen Snap zelfs "totale troep". Hij riep investeerders op om de beursgang te mijden.

Snapchat heeft wereldwijd zo'n 160 miljoen gebruikers. Dat is een stuk minder dan concurrenten Instagram en Facebook, die bovendien steeds meer functies van Snapchat overnemen. Ook Facebook-dochter WhatsApp kreeg deze week de mogelijkheid om statusupdates voor 24 uur te plaatsen, een functie die duidelijk geïnspireerd is door de Stories-functie in Snapchat.