WhatsApp krijgt een stories-functie waarmee gebruikers met foto’s en video’s hun dag kunnen vastleggen. Instagram nam die functie eerder al van Snapchat over

WhatsApp noemt de functie 'Status', en is maandagavond met de wereldwijde uitrol begonnen.

Gebruikers vinden de Status-functie onder een nieuwe knop linksonder in beeld, waar voorheen de favoriete contacten te vinden waren. Gedeelde foto's en video's verdwijnen na 24 uur en kunnen worden getoond aan alle contacten, contacten zonder bepaalde mensen of alleen een beperkte groep vrienden.

Gebruikers kunnen tekenen op foto's en video's en tekst en emoji toevoegen, net zoals dat bij de Stories-functies van Snapchat en Instagram kan. Het bekijken van de verhalen gaat ook op dezelfde manier: gebruikers kunnen op de rechter schermhelft drukken om de volgende foto of video te zien, en links om terug te spoelen.

Video's kunnen ook als gif worden toegevoegd, daarnaast kunnen gebruikers bestaande foto's, video's en gifjes aan hun verhaal toevoegen. Door de update is ook de rest van de navigatiebalk van WhatsApp aangepast, met naast een Status-knop nu knoppen voor bellen, camera, chats en instellingen.

Facebook

WhatsApp-eigenaar Facebook test een Stories-functie op beperkte schaal ook al voor de mobiele Facebook-apps en Facebook Messenger. Die functie wordt vrijwel gelijk de opties van WhatsApp en Instagram. Hoewel al die apps eigendom van Facebook zijn, zijn de verhalen alleen binnen de app te bekijken waarmee ze zijn gemaakt.

Instagram-producthoofd Kevin Weil gaf in december al toe dat Instagram de functie van Snapchat heeft afgekeken. Hij gelooft dat Stories uiteindelijk universeel zullen zijn in alle sociale media. Daarbij verwijst hij naar de hashtags die dankzij Twitter populair werden, maar inmiddels ook op Facebook en Instagram beschikbaar zijn.

Facebook zet de laatste tijd mogelijk extra in op de functie die Snapchat eerder onderscheidend maakte omdat het bedrijf naar de beurs gaat. Facebook zou in 2013 geprobeerd hebben om Snapchat voor 3 miljard dollar over te nemen, zonder succes. Snapchat richt zich door zijn beursgang meer op de advertentiemarkt, de belangrijkste inkomstenbron van Facebook.