Steeds minder Nederlandse jongeren hebben de applicatie Twitter op de smartphone geïnstalleerd staan. 

Dat meldt marktonderzoeksbureau Telecompaper zondag. In oktober vorig jaar had 35 procent van de Nederlanders tussen de 12 en 19 jaar Twitter op hun mobiel staan, vorige maand was dat nog slechts 20 procent.

Als wordt gekeken naar Nederlanders in alle leeftijdscategorieën, gaat de daling minder rap. In oktober vorig jaar had 26 procent van de Nederlanders Twitter op de smartphone, oktober dit jaar was dat 22 procent. In absolute aantallen verloor Twitter ruim 250.000 mobiele gebruikers in Nederland.

Apps als Instagram en Snapchat doen het juist heel goed onder jongeren. In een jaar tijd steeg het aantal 12-19 jarigen met Instagram met 8 procent naar 78 procent, terwijl Snapchat met 7 procent steeg naar 75 procent van de jongeren. 

Tegenvallende groei

Twitter moest in het derde kwartaal wederom een fors verlies noteren. Het sociale netwerk maakte bekend daarom rond de 350 banen te schrappen, vooral in sales- en marketingteams.

Het sociale netwerk met korte statusupdates kampt al langer met een tegenvallende groei van het gebruikersaantal, waar concurrenten als Instagram en Snapchat een steeds groter publiek weten te bereiken.