De vorig jaar opgerichte bank Bunq laat klanten automatische incasso's in een app goedkeuren of afwijzen.

Elke incasso wordt automatisch omgezet naar een betaalverzoek met een pushbericht. Alleen als de gebruiker het verzoek goedkeurt, wordt het geld van de rekening afgeschreven.

Als de klant niet in staat is om het verzoek binnen vijf dagen goed te keuren, dan wordt de overboeking automatisch afgewezen. Vanaf dinsdag zal de app de eerste pushberichten verzenden.

De IT-startup heeft de optie naar eigen zeggen ontwikkeld na reacties van klanten. Die zouden "totale controle over incasso's" belangrijk vinden.

"Je loopt het risico dat er van alles afgeschreven wordt, zonder dat je het wil of weet. En dat je er na een half jaar achter komt dat er weer van alles afgeschreven is. Daar is de dienst op gericht", zegt oprichter van Bunq Ali Niknam tegen NU.nl.

Controle

"Wij vinden het waarschuwingsprincipe een hele goede actie", reageert een woordvoerster van de Consumentenbond. "Omdat je op die wijze een veel betere controle hebt op je uitgaven en afschriften." Volgens de woordvoerster kijken mensen niet altijd goed naar waar ze toestemming voor hebben gegeven en worden zij er op deze manier heel actief op gewezen.

De optie van pushberichten staat aan voor alle gebruikers van de app. Zij hebben niet de mogelijkheid om de pushberichten te weren.

Automatische incasso's worden niet alleen door bedrijven gebruikt. Ook de huur, de hypotheek of bepaalde belastingen kunnen op deze manier afgeschreven worden.

Betalingsproblemen

Dergelijke incasso's kunnen na vijf dagen zonder reactie van de gebruiker dus automatisch geannuleerd worden. Niknam verwacht niet dat gebruikers door de nieuwe optie bijvoorbeeld tijdens hun vakantie ongewild betalingsachterstanden oplopen. "Persoonlijk denk ik van niet. Als ik kijk hoe ik mijn telefoon gebruik, dan ben ik meestal bereikbaar", meent de oprichter.

"Het zou wel handig zijn als je zaken, waarvan je zeker wil dat ze blijven doorlopen, op een witte lijst kan zetten", vindt de Consumentenbond. "Dat je dan niet elke maand op het knopje hoeft te drukken." Zo hoeven consumenten zich niet onzeker te voelen over of de huur, hypotheek of motorrijtuigenbelasting wel doorbetaald worden. 

Niknam benadrukt dat klanten om de optie van een uitsluitingslijst kunnen vragen als ze daar behoefte aan hebben. Mogelijk kan het dan in de app worden gebouwd. "We krijgen feedback en daar doen we ook echt iets mee. Dat pakken we dan sowieso op", belooft Niknam.

Over hoeveel klanten Bunq nu heeft, wil de oprichter niets kwijt. Hij zegt alleen dat het aantal gebruikers "ver boven verwachting" is gegroeid.