Het risico dat kinderen bij het spelen op de smartphone per ongeluk geld uitgeven is afgenomen, 

Dat meldt de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) dinsdag na een controle in samenwerking met de Deense en Noorse toezichthouders.

Eind 2014 maakten zij afspraken met Apple en Google over het veiliger maken van hun appwinkels.

Beide bedrijven voldoen nu grotendeels aan de gemaakte afspraken, meldt de ACM. Online games bevatten volgens de toezichthouder nog steeds verleidingen om iets te kopen, maar ouders kunnen hun betaalinstellingen nu zo kiezen dat zij aankopen in apps blokkeren of dat voor elke aankoop een wachtwoord nodig is.

Voordat iemand een app koopt, is bovendien zichtbaar of in die app aankopen mogelijk zijn, bijvoorbeeld voor extra ‘levens’, wapens of munten. Zo is meteen duidelijk of er mogelijk extra kosten zijn.

Het is volgens de toezichthouders nog wel te moeilijk om contact op te nemen met de appontwikkelaar of Apple of Google, om vragen te stellen over de app. Dit wordt op Europees niveau aangekaart bij de bedrijven.