Instagram begint vanaf woensdag in Nederland met het tonen van advertenties in het overzicht van gebruikers.

Dat laat Facebook, eigenaar van Instagram, weten.

Wanneer welke reclames exact getoond gaan worden, is nog niet bekend, maar de eerste advertenties zullen naar verwachting woensdag nog te zien zijn.

Het is onduidelijk hoeveel reclames Instagram maximaal gaat tonen. Instagram Nederland laat weten: "Het aantal ads dat we gebruikers per dag tonen zal variëren. Men let daarbij goed op of het Instagramgevoel wel behouden blijft. We zoeken een goede balans."

De advertenties komen tussen de foto's van andere gebruikers te staan en zijn aangemerkt als gesponsord. Het is ook mogelijk om een advertentie direct weg te klikken. In onder meer de Verenigde Staten en Groot-Brittannië worden al langer advertenties op Instagram getoond.

Foto en video

Instagram gebruikt de advertentietechnologie van Facebook en laat adverteerders hun reclames op specifieke doelgroepen richten. Bedrijven die in Nederland op korte termijn op Instagram gaan adverteren zijn Heineken, Unilever, Toyota en Tommy Hilfiger.

Adverteerders krijgen de mogelijkheid om met foto's en video's van maximaal dertig seconden te adverteren.

Instagram heeft wereldwijd inmiddels 400 miljoen gebruikers. Onderzoek van Newcom van begin 2015 schatte het aantal Nederlandse Instagrammers op 1,8 miljoen.