Populaire adblocker Crystal voor iOS gaat adverteerders de mogelijkheid geven tegen betaling toch reclame aan gebruikers met de blocker te tonen.

De ontwikkelaar van Crystal heeft daarvoor een overeenkomst met de makers van Adblock Plus, meldt The Wall Street Journal. iOS-gebruikers kunnen sinds iOS 9 met de installatie van een adblocker reclames op sites blokkeren.

Adblocker Adblock Plus wordt gemaakt door het Duitse Eyeo en tekent al langer overeenkomsten met adverteerders. 'Acceptabele' advertenties van die adverteerders worden dan alsnog aan gebruikers van Adblock Plus getoond, terwijl overige reclame geblokkeerd blijft.

Die mogelijkheid wordt ook in adblocker Crystal gebouwd, en is dan standaard ingeschakeld. Crystal was vorige week de bestverkochte iOS-app in Nederland en staat ook deze week bovenaan de hitlijst.

Niet voor het geld

Volgens de ontwikkelaar van Crystal wordt de mogelijkheid niet toegevoegd voor zijn financiële gewin, maar om uitgevers die al hun advertenties geblokkeerd zien worden tegemoet te komen.

De ontwikkelaar verwacht minder geld te verdienen aan de samenwerking met Eyeo dan met de verkopen van Crystal. Tot nu toe zou de app zo'n 75.000 dollar opgeleverd hebben.

Crystal steeg naar de toppositie in de App Store nadat het adblocker Peace na 36 uur beschikbaarheid werd verwijderd. De ontwikkelaar van die app vond het met het oog op de enorme populariteit van zijn app 'niet goed voelen' de verkoop door te zetten, en geeft alle kopers van de app hun geld terug.

Adblockers zijn omstreden. Door advertenties in browsers volledig te blokkeren, lopen sites reclame-inkomsten mis.