Instagram gaat het voor adverteerders eenvoudiger maken om reclames te tonen op het sociale netwerk. Het aantal advertenties zal daardoor waarschijnlijk toenemen.

Dat kondigt het bedrijf woensdag aan in tal van Amerikaanse media.

Tot nu toe had alleen een select groepje adverteerders de mogelijkheid advertenties op Instagram in te kopen. Vanaf nu wordt het voor elk bedrijf mogelijk via platformen van derden advertenties in te plannen.

Bovendien gaat Instagram meerdere vormen van reclame toestaan, hoewel niet precies bekend is dat wat inhoudt. Het wordt in ieder geval mogelijk om een knop toe te voegen aan een advertentie zodat gebruikers producten direct kunnen kopen of zich meteen ergens op kunnen abonneren.

Meer advertenties

Instagram maakt niet duidelijk of er meer advertenties getoond zullen worden, maar de verwachting is dat dit wel het geval zal zijn. Tot nu toe worden advertenties alleen nog aan Amerikaanse gebruikers getoond, waarschijnlijk zullen de nieuwe advertenties wereldwijd uitgerold kunnen worden.

Tot slot krijgen adverteerders ook uitgebreidere mogelijkheden om hun advertenties op specifieke groepen te richten. Tot nu toe werden advertenties alleen bepaald op basis van geslacht, leeftijd en woonplaats. Vanaf nu wordt ook informatie die moederbedrijf Facebook in handen heeft gebruikt om gerichtere reclames te tonen.

Instagram heeft ruim driehonderd miljoen actieve gebruikers. Volgens recente schattingen boekt het bedrijf dit jaar een advertentieomzet van 595 miljoen dollar. In 2016 moet dat al bijna 1,5 miljard zijn.