Noodsituaties nu ook te melden via 112-app

Een noodsituatie kan sinds donderdag ook gemeld worden via een speciale smartphone-app. Naast het bellen van 112 kan er een melding worden verstuurd via het gratis SOS ALARM. 

Dat heeft de stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst bekendgemaakt.

De locatie en de aard van de situatie is direct beschikbaar voor de meldkamercentrale. Hierdoor wordt de intake en daarmee ook de aanrijtijd van de officiële hulpdiensten zoals politie, brandweer en ambulance en de cruciale wachttijden voor de slachtoffers verkort.

De professionele en vrijwillige hulpverleners die in de buurt zijn, kunnen worden opgeroepen en kunnen de eerste hulp verlenen tot de politie, brandweer of de ambulance arriveren.

Ruim 30.000 hulpverleners, onder wie artsen, hebben zich aangemeld. De bedoeling is dat dit aantal de komende tijd verder wordt uitgebreid naar 100.000 met onder anderen bedrijfshulpverleners en EHBO'ers.

''Met 17 miljoen Nederlanders zijn we samen verantwoordelijk voor onze veiligheid. Met deze app geven we naast de overheid en bedrijven ook burgers de mogelijkheid om actief te helpen bij een noodsituatie", aldus bestuursvoorzitter Antoine Janssen van de Stichting Landelijke SOS ALARM Hulpdienst.

"De stichting wil het Nationale Platform vormen voor alarmering en het informeren van burgers, hulpverleners en meldkamers. Hulp verlenen is de missie en gemeenschappelijke deler,” 

Het is volgens de stichting van groot belang dat iedereen de app installeert. Janssen: ''Op die manier maken we Nederland veiliger''.

Sos-Alarm is gratis te downloaden voor iOS en Android

Lees meer over:
Tip de redactie