Google gaat advertenties in de Play Store tonen, waardoor ontwikkelaars de mogelijkheid krijgen om reclame te maken voor hun apps.

Dat meldt Google donderdag. De internetgigant begint met een test om advertenties in de Amerikaanse Play Store te tonen.

Gebruikers krijgen bijvoorbeeld bij de zoekopdracht naar 'hotel' bovenaan de rij met getoonde apps een advertentie te zien van een specifieke hotel-app. De advertenties zijn vergelijkbaar met reclame in de zoekresultaten van Google, waarbij de een gesponsord resultaat met een klein geel indicatieblokje wordt gemarkeerd.

Google meldt dat het begint met een kleine groep van ontwikkelaars die advertenties kunnen inkopen. De reclame verschijnt vooralsnog alleen bij relevante zoekresultaten.

Tegenover Forbes bevestigt Google-topman Sundar Pichai dat de winst uit de mobiele divisie omhoog moet, en dat Google op verschillende manieren bezig is om dit te bewerkstelligen.

Mobiele zoekresultaten

Google kondigde donderdag ook aan dat het vanaf 21 april voor mobiele apparaten geschikte websites hoger in de zoekresultaten zal gaan tonen. De zoekgigant zegt daarbij dat relevantie de hoogste prioriteit blijft, maar dat de verandering wel een "significante" impact gaat hebben.

Ook gaat Google zoekresultaten van zogeheten geïndexeerde apps hoger in de resultaten tonen. Via deze links in Google worden gebruikers dan direct naar de desbetreffende apps doorgestuurd.