Taxi-app Uber ligt in diverse steden onder vuur, maar is tegelijkertijd zeer geliefd bij consumenten. Hoe kon dit bedrijf in vijf jaar ruim 17 miljard dollar waard worden en wat doet het eigenlijk precies?

Uber werd in 2009 opgericht als UberCap. De oprichters zijn Garrett Camp en Tracis Kalanick, de laatste is ook ceo van het bedrijf.

De dienst van Uber ging officieel van start in juni 2010 in San Francisco, de thuisbasis van het bedrijf. Inmiddels is de taxi-app beschikbaar in ruim 200 steden in tientallen verschillenden landen. Ook in Nederland rijden Uber-taxi's rond, onder meer in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Investeringen

Het bedrijf heeft in de afgelopen vijf jaar furore gemaakt. Investeerders en consumenten omarmen het concept. Eind 2011 had het bedrijf al 49,5 miljoen dollar bij elkaar gesprokkeld bij investeerders.

Zo'n twee jaar later was echter nieuw geld nodig en tegen die tijd was Uber vooral in de Verenigde Staten al vrij bekend, zeker bij de investeerders in San Fransisco. In augustus van dat jaar sloot het bedrijf een investeringsronde van 361,2 miljoen dollar af. Onder meer Google en Amazon-ceo Jeff Bezos staken toen geld in het bedrijf. De waarde van Uber kwam daarmee uit op zo'n 3,5 miljard dollar.

Niet slecht voor een bedrijf van slechts vier jaar oud, maar dit jaar doet Uber er nog een schepje bovenop. Onlangs kreeg het een investering van 1,2 miljard dollar. Daarmee is Uber in één klap 17 miljard dollar waard. 

De waarde van Uber ligt zo hoog door onder meer de geschatte omzet van 1,5 miljard dollar die het volgend jaar moet bereiken en de structureel positieve reacties van consumenten. Gebruikscijfers maakt Uber niet bekend.

Wat doet Uber?

Kort gezegd biedt Uber taxi's aan via een app. In de applicatie kunnen gebruikers een auto oproepen en kijken waar hij zich bevindt, zo is het mogelijk exact in te schatten hoe lang het duurt voor de auto er is. De chauffeur (met licentie) kan via de app worden beoordeeld zodat slechte chauffeurs automatisch worden opgemerkt. Ook betalingen lopen via de app.

Klanten betalen bij Uber per kilometer en de duur van de rit. Er is ook een starttarief dat in Nederland op 3 euro ligt.

Nieuwe diensten

De afgelopen jaren heeft Uber flink uitgebreid. Behalve de privéchauffeurs die in relatief luxe auto's rondrijden zijn er diensten als UberX en UberPop.

UberX is een goedkope versie van het normale Uber. Het gaat nog steeds om chaffeurs met een licentie, maar dan in een minder luxe auto. Later kwam daar nog UberXL bij, een soortgelijke dienst alleen dan voor auto's met minimaal zes plekken. Eerder dit jaar begon het bedrijf nog met Uber Family, wederom hetzelfde model maar dan voor auto's met kinderzitjes.

UberPop is echter een heel ander verhaal. Normale consumenten kunnen zichzelf dan registreren als chauffeur. Deze mensen worden wel gecontroleerd op leeftijd, rijbewijs en rijgeschiedenis en worden ook via de app beoordeeld, niet zomaar iedereen kan dus mee doen.

Na goedkeuring kunnen deze mensen op weg naar bijvoorbeeld hun werk of in hun vrije tijd een passagier oppikken. Deze particulieren hebben dus geen licentie, maar bieden een goedkoper alternatief voor de privéchaffeurs van Uber. Dit wordt ook wel ridesharing genoemd. De tarieven zijn ook een stuk lager dan die van normale taxi's.

In Nederland zijn alleen de normale diensten van Uber beschikbaar met privéchauffeurs met licentie. UberBlack is de standaarddienst en UberLux biedt de beste chauffeurs en auto's voor een hogere prijs. Wel wordt sinds juli getest met UberPop in Amsterdam, die dienst werd door de Inspectie Leefomgeving en Transport echter verboden. Het is wel nog steeds mogelijk UberPop te gebruiken, maar voor de chauffeurs dreigt een boete.

Controverse

Mede vanwege UberPop ligt het bedrijf onder vuur in veel Amerikaanse en Europese steden. Taxibedrijven klagen over oneerlijke concurrentie en het gebrek aan licenties voor de particulieren die zichzelf aanbieden via UberPop.

In Brussel werd in april een verbod op UberPop uitgesproken, tot woede van Eurocommissaris Neelie Kroes. De dienst maakt zich volgens de rechter schuldig aan oneerlijke concurrentie en chaffeurs die zich niet aan het verbod houden riskeren een boete van 10.000 euro.

In Duitsland is Uber als geheel verboden omdat het bedrijf geen licentie heeft om als taxi-aanbieder te opereren. Het bedrijf heeft tegen de uitspraak beroep aangetekend.

Ook in veel Amerikaanse steden ligt Uber onder vuur. In de Amerikaanse staat Californië, waar ook de thuisbasis San Francisco in ligt, is de wet aangepast om bedrijven als Uber toe te kunnen staan. In veel andere Amerikaanse staten is dat nog lang niet zo ver en dreigt de dienst ook verboden te worden.