De Nederlandse start-up Wappzapp krijgt een onbekende investering van uitgever Sanoma. Wappzapp biedt in een iPad- en iPhone-app een overzicht van video's uit diverse bronnen.

Welk bedrag Sanoma, de uitgever van onder meer NU.nl en NUtech, in Wappzapp investeert is niet bekend.

Herman Kienhuis, investment director bij SanomaVentures, laat alleen aan NUtech weten dat er tot nu toe 650.000 euro in de applicatie is geïnvesteerd. Dat is inclusief de bijdrage van Sanoma.

Wappzapp verzamelt video's van Facebook, NU.nl, Telegraaf, Uitzending Gemist en tal van andere bronnen en schotelt die voor aan de gebruikers via geselecteerde kanalen. Er zijn ook curatoren actief die bepaalde programma's uitzoeken en tippen aan gebruikers.

De app is inmiddels 350.000 keer gedownload en heeft 100.000 actieve gebruikers die gemiddeld 40 minuten video's per sessie bekijken. Het primetime-moment valt rond 20.00 uur 's avonds.

Kansen

"Sanoma ziet veel kansen in online video. Er wordt steeds meer via het internet naar video gekeken en het aanbod is overweldigend. Wappzapp maakt het ontdekken en kijken van online video weer net zo eenvoudig en leuk als ouderwets zappen door tv-kanalen", vindt Kienhuis.

Wappzapp voegde onlangs ook betaalde films, series en cabaretvoorstellingen toe. Onder meer Jan Jaap van der Wal, Ruben van der Meer en Maxim Hartman werken samen met het bedrijf. Sanoma laat weten kansen te zien om meer curatoren toe te voegen aan Wappzapp. Bekende mediapersonen kunnen dan aanbevelingen doen. Ook zou meer content vanuit Sanoma-titels verwerkt kunnen worden in de app, maar daarover zijn nog geen concrete afspraken.

Kienhuis stelt dat er op termijn ook een Android-app komt en gewerkt wordt aan een redesign. Wappzapp voert ook gesprekken met RTL en SBS om aanbod van deze zenders, naast dat van de publieke omroep, aan te kunnen bieden. De status van die gesprekken is onbekend.