De uitgaven van consumenten aan apps voor smartphones en tablets zullen in vijf jaar tijd bijna vertienvoudigen. De teller stond vorig jaar nog op acht miljard dollar.

In 2017 zou 75 miljard dollar omgezet moeten worden volgens onderzoekers van Juniper Research. Bedrijven worden volgens hen steeds handiger in het maken van applicaties waarvoor mensen willen betalen. 

De concurrentie tussen Amazon, Google, Microsoft en Apple is volgens het bureau belangrijk. Die bedrijven zouden vooral moeten investeren in de gebruikersvriendelijkheid van hun downloadwinkels. 

Steeds meer softwarebedrijven bieden hun apps gratis aan in de downloadwinkels, maar laten gebruikers betalen voor extra diensten of uitbreidingen.

De gratis spelletjes Hay Day en Clash of Clans leveren gamestudio Supercell naar schatting dagelijks twee miljoen dollar op dankzij de verkoop van virtuele goudstukken die in het spel gebruikt kunnen worden. 

Nederlandse telecombedrijven haken in op de populariteit van apps. Zo maakte KPN woensdagochtend bekend dat consumenten met een Android-telefoon binnenkort voor apps kunnen betalen met hun telefoonrekening. Vodafone en T-Mobile bieden deze mogelijkheid al voor Windows Phone- en Blackberry-gebruikers.