Het klinkt futuristisch, maar Amsterdam is een van de steden waar op grote schaal getest wordt met drones. Die kunnen onder andere ingezet worden voor het bezorgen van maaltijden, medicijnen en zelfs als taxi voor personen. De proef moet laten blijken dat zelfsturende drones ook veilig zijn boven steden.

"We hebben hier twee drones die we gaan gebruiken", vertelt Jens ten Thije, drone-ingenieur bij het Koninklijke Nederlandse Lucht- en Ruimtevaartcentrum dat de testen in Amsterdam uitvoert. "Een van deze drones gaan we ook beyond visual line of sight vliegen. Dat wil zeggen dat de piloot de drone niet ziet tijdens de vlucht."

De proef moet bewijzen dat middels het Europese luchtverkeersleidingssysteem U-Space, drones veilig naast regulier vliegverkeer gebruikt kunnen worden.

'Veiliger voor iedereen'

"Ik denk dat deze drones voor bepaalde functies echt een impact kunnen hebben", verklaart projectcoördinator Marta Tojal Castro. "Denk aan publieke diensten zoals de brandweer: zij kunnen deze drones gebruiken om naar binnen te vliegen en zien dan waar het vuur precies is. Dan is het veiliger voor brandweerlieden om naar binnen te gaan. Het maakt het makkelijker en veiliger voor iedereen."

Volgens Tojal Castro en Ten Thije kunnen we over twintig jaar ook passagiersdrones verwachten die mensen van a naar b brengen. Ten Thije: "Maar dan moeten we echt nog wel even kijken hoe de regelgeving zich ontwikkeld. En vooral ook de veiligheid ervan."

Op het vlak van veiligheid is Amsterdam een interessante proeftuin, want is er wel ruimte voor drones met luchthaven Schiphol om de hoek? "Absoluut", antwoordt Tojal Castro resoluut. "Drones zullen op een lagere hoogte vliegen dan vliegtuigen. Passagiersdrones zullen wel even hoog als helikopters vliegen."

Tojal Castro garandeert dat dat helemaal veilig is. "Hoewel de passagiersdrones onbemand zijn, zit er een heel veiligheidssysteem achter."

Even wennen

"Net als veel dingen die nieuw zijn is het voor heel veel mensen wennen, maar er wordt tegenwoordig rekening gehouden met zoveel aspecten dat zodra het op de markt komt ik zeker weet dat mensen hiermee akkoord zijn", denkt Ten Thije.

Na Amsterdam gaat de proef richting Twente, Rotterdam en uiteindelijk naar Spanje.