De campagne die de gemeente Amsterdam deze week is begonnen om toeristen uit te nodigen, is niet onomstreden. Zo zijn bewoners van de binnenstad kritisch, omdat ze vrezen dat de campagne leidt tot te grote drukte.

Met onder meer korte video's moeten bezoekers worden gewezen op "het totale aanbod van de stad". Olav Ulrich, bewoner van de binnenstad en voorzitter van de stichting d'Oude Binnenstad, noemt het positief dat wordt geprobeerd goed en waardevol toerisme aan te trekken. Maar hij plaatst wel een kanttekening.

"Het probleem is dat als mensen naar Amsterdam komen - voor welke reden dan ook - ze altijd op de Wallen willen rondbanjeren en de coffeeshops willen bezoeken", stelt Ulrich. "Dus iedereen die extra naar Amsterdam komt, is er ook een extra op de Wallen."

Ook zouden inwoners vrezen dat de maatregelen om drukte en overlast te voorkomen niet voldoende zijn. Op vrijdag- en zaterdagavonden zou het inmiddels al behoorlijk druk zijn op de Wallen. Doordeweeks is het rustiger, maar lopen er wel toeristen uit binnen- en buitenland.

Het wegblijven van de toeristen heeft tijdens de coronacrisis veel geld gekost. De gemeente liep alleen al 120 miljoen euro aan toeristenbelasting mis. Veel ondernemers vinden het nog steeds te rustig in de stad: het bedrijfsleven investeerde daarom ook nog eens tienduizenden euro's in een campagne.

Wethouder: Er kan geen hek om de stad

Wethouder Victor Everhardt (Economische Zaken) benadrukt dat er geen hek om de stad kan en dat het aantal toeristen hoe dan ook de komende maanden stijgt. Hij hoopt dat de toeristen beter over de stad verspreid worden.

Everhardt wijst erop dat de gemeente ook de overlast op de Wallen wil verminderen. Vorige week werden maatregelen aangekondigd. "Die toeristen weren we ook echt, daar communiceren we over. Maar we gaan dat ook handhaven."