De storingen in het beveiligingssysteem van het metronet, waardoor alle metro's in Amsterdam op 12 en 25 april stil kwamen te staan, waren mogelijk het gevolg van ingrijpende aanpassingen van het systeem, schrijft wethouder Egbert de Vries dinsdag in een brief aan de gemeenteraad.

Het beveiligingssysteem CBTC wordt al in zo'n zestig andere steden in de wereld gebruikt, maar in Amsterdam zou het niet eenvoudig zijn. "De exploitatiewijze in combinatie met verschillende typen treinen in verschillende configuraties maakt de Amsterdamse metro uniek", schrijft De Vries.

De Franse leverancier van het systeem moest daardoor een groot aantal nieuwe functies en mogelijkheden inbouwen. De Vries: "Door het aanpassen van een systeem kunnen problemen ontstaan die zich elders niet eerder hebben voorgedaan."

Op de Noord/Zuidlijn werkt CBTC al, maar op de andere lijnen niet. Het was de bedoeling dat dat voor de lancering van de Noord/Zuidlijn zou gebeuren, maar dat lukte niet. De wethouder schrijft dat er de afgelopen jaren getest is, maar dat de mogelijkheden beperkt waren. Daarom is gekozen voor een gefaseerde ingebruikname, wat betekent dat het systeem sinds eind februari alleen op een aantal losse dagen werd gebruikt.

Op 12 april liep het computersysteem van de verkeersleiders vast. Daardoor stonden alle metro's zo'n drie uur stil. Op 18 en 25 april is het systeem weer gebruikt, ondanks dat bekend was dat de software een fout bevatte. De eerste dag ging het volgens De Vries relatief goed, maar op 25 april ging het weer fout. Wel leidde het meteen resetten van het systeem, een les die getrokken was na 12 april, ertoe dat de metro's na een uur weer volgens dienstregeling reden.

De leverancier heeft de software inmiddels aangepast. De Vries benadrukt dat nieuwe storingen niet uit te sluiten zijn. In de zomer moet CBTC op alle metrolijnen op alle dagen werken. Dat is ook nodig voor de komst van de nieuwe metro's.