Mocht de Amsterdamse Noord/Zuidlijn inderdaad worden uitgebreid, dan is het demissionaire kabinet bereid om daar maximaal 1,5 miljard euro voor uit te trekken. Dat hebben demissionair ministers Bas van 't Wout (Economische Zaken en Klimaat) en Wopke Hoekstra (Financiën) vrijdag bekendgemaakt.

Het gaat dan om het doortrekken van het Noord/Zuidlijn-metrotracé van station Amsterdam Zuid naar Schiphol en Hoofddorp en om het sluiten van de metroring van Isolatorweg naar het station Amsterdam Centraal.

De 1,5 miljard euro is de helft van het bedrag dat voor het project nodig is.

Eind vorig jaar lieten de Vervoerregio, de gemeente Amsterdam, de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol al weten dat ze bereid waren om ongeveer 1 miljard euro te besteden aan het doortrekken van de Noord/Zuidlijn richting Schiphol en Hoofddorp en het sluiten van de Ringlijn.

Voordat het geld van het kabinet beschikbaar komt, moet het plan wel extra onderbouwd worden. Omdat het hele project zo'n 3 miljard euro zou gaan kosten, lijkt het erop dat er nog wel 500 miljoen euro nodig is. Mocht het project doorgaan, dan zouden reizigers rond 2030 met de metro vanaf Schiphol naar de stad kunnen komen.

De Noord/Zuidlijn is af: De opvallendste cijfers
105
De Noord/Zuidlijn is af: De opvallendste cijfers