De Gaasperdammertunnel in Amsterdam is sinds maandagochtend in alle richtingen open. Tot nu toe kon alleen lokaal verkeer een deel van de tunnel gebruiken.

Er is jarenlang aan de tunnel gewerkt. Afgelopen weekend was de tunnel helemaal gesloten vanwege de laatste werkzaamheden. De tunnel bestaat uit vijf tunnelbuizen met in totaal elf rijstroken, waaronder een wisselstrook. Dit is de enige rijkstunnel in Nederland met op- en afritten halverwege de tunnel.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) spreekt van een "cruciale en unieke tunnel voor de bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad". "Maar er is nog een reden waarom ik blij ben met deze tunnel. De wijken van dit stadsdeel worden niet langer doorsneden door een verkeersader, maar zijn door de tunnel straks verbonden door een park."

De aanleg van het park boven op de tunnel is al van start gegaan. Dat park moet de wijken Bijlmermeer en Gaasperdam met elkaar verbinden. Eind volgend jaar moet het af zijn. Op het dak van de tunnel komen ook ruim vijfduizend zonnepanelen te liggen. De opgewekte energie wordt voor onder meer de verlichting en de matrixborden gebruikt.