Het verplaatsen van snorfietsen naar de rijbaan heeft ervoor gezorgd dat er minder ongevallen met snorfietsers en fietsers plaatsvinden, meldt de gemeente Amsterdam dinsdag op basis van een eerste evaluatie.

In voorgaande jaren vonden er in de periode van april tot oktober ongeveer honderd ongevallen plaats waarbij een snorfiets was betrokken. Het afgelopen jaar waren dit er 29. Ook is het aantal ongevallen met fietsers als slachtoffer fors gedaald en is het aantal conflicten tussen snorfietsers en andere weggebruikers afgenomen.

Sinds 8 april van dit jaar rijden snorfietsers in Amsterdam niet langer op het fietspad, maar op de rijbaan. Ook moeten zij verplicht een helm dragen. De gemeente wilde met deze verkeersmaatregelen de veiligheid en doorstroming op drukke fietspaden verbeteren.

Uit de eerste evaluatie is gebleken dat de drukte op de fietspaden is afgenomen. De maatregel heeft volgens de gemeente niet tot drukte op de rijbaan geleid. Het aantal geregistreerde snorfietsen is in Amsterdam gedaald van 37.000 in januari vorig jaar naar 26.000 in oktober van dit jaar.

Het Amsterdamse college laat dinsdag weten tevreden te zijn over de resultaten van de verkeersmaatregel. In april - een jaar na de invoering van de maatregel - wil het college de effecten op het Amsterdamse verkeer opnieuw onderzoeken. Ook wordt in de gaten gehouden of het aantal ongevallen af- of toeneemt.