Een testtram heeft zaterdagochtend voor het eerst een rit gemaakt op het vernieuwde traject van de Amstelveenlijn. Dit weekend wordt getest of tram 5 en spitstram 6 maandag weer op dit traject kunnen rijden.

De Amstelveenlijn is de opvolger van de voormalige lijn 51. Vanaf Amsterdam-Zuid tot aan Westwijk worden alle haltes vernieuwd en geschikt gemaakt voor lagevloertrams.

De zomerwerkzaamheden kenden een stroeve start. De graafwerkzaamheden bij Zonnestein konden niet op tijd beginnen door problemen met het grondwater en bij Uilenstede werd asbest ontdekt. Daardoor is het nog niet zeker of de lift bij het station Uilenstede na het weekend alweer werkt.

Tram verdwijnt bij Kronenburg en Zonnestein tien meter onder grond

De grootste werkzaamheden waren bij de Amstelveense kruispunten Kronenburg en Zonnestein. Daar verdwijnt de tram zo'n 10 meter onder straatniveau. Het autoverkeer gaat daar later via een rotonde overheen.

Hoewel de trams binnenkort weer naar Amstelveen rijden, zijn de werkzaamheden nog niet voltooid. Het hele project, waarvoor in totaal 300 miljoen euro is uitgetrokken, moet eind 2020 klaar zijn. Dan gaat de vernieuwde Amstelveenlijn op het traject door naar Amstelveen Westwijk.