Het GVB wil de metrostations in Amsterdam wat sfeervoller maken door meer winkels op de stations te openen. Zo komt er onder meer een foodcourt op station Noord.

In de metrohal van Centraal Station zit sinds vier weken een bloemenzaak. Vandaag werden tweehonderd bosjes tulpen uitgedeeld aan reizigers om de nieuwe zaak te introduceren.

Deze zaak hoort bij een reeks winkels die de komende tijd op verschillende stations worden geopend. Voorheen was de gemeente verantwoordelijk voor het winkelaanbod, maar vandaag is dat stokje overgedragen aan het GVB.

Veel reizigers geven aan dat zij het wachten op het station als vervelend beschouwen. Een aantal nieuwe winkels moet hun ervaring in de metrohallen beter maken.

Uiteraard blijft een station een knooppunt om van A naar B te komen. Toch probeert het GVB in te spelen op de behoeften van de reizigers. Het vervoersbedrijf wil meer leuke dingen aanbieden om de reis korter te doen lijken duren.

Niet alleen het Centraal Station, maar ook Weesperplein, Waterlooplein en Wibautstraat worden onder handen genomen.

Op station Noord komt een foodcourt dat zal bestaan uit verschillende lokale horecaondernemingen. Deze keuze gaat van biologische frites tot Surinaams eten en Japanse specialiteiten. Het project moet eind dit jaar af zijn.