Taxi's zijn vanaf 1 mei verplicht om een nieuw daklicht op hun taxi te hebben. Het vernieuwde, maar eenduidige daklicht moet de onduidelijkheid tussen de verschillende soorten taxi's wegnemen.

Voor klanten zou het duidelijker moeten worden welke taxi's op de standplaatsen mogen staan en op straat mogen worden aangehouden.

Wie in Amsterdam actief wil zijn op de taximarkt moet in het bezit zijn van een Amsterdamse taxivergunning. De nieuwe daklichten moeten ervoor zorgen dat het voor klanten duidelijk wordt welke taxi hierover beschikt.

Dit specifieke daklicht bevat naast het nummer van de chauffeur en het logo van de Toegelaten Taxi Organisatie (TTO) ook het Amsterdamse taxilogo met de drie rode kruizen. "Op deze manier zijn de taxi's die aangesloten zijn bij de Toegelaten Taxi Organisaties, en die dus aan de kwaliteitseisen voldoen van Amsterdam, herkenbaar", vertelt Hanneke Bresser van gemeente Amsterdam.

Toezicht standplaatsen om kwaliteit taxivervoer te verhogen

Regelmatig zijn er klachten over het gedrag van taxichauffeurs. Zo komt het steeds vaker voor dat chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties korte ritten weigeren. Om de kwaliteit van het taxivervoer in de stad te verhogen komt er toezicht op de standplaatsen.

Dit toezicht wordt in eerste instantie bij het Centraal Station gehouden, maar de gemeente wil dit later ook op andere standplaatsen gaan doen.

"Coördinatoren gaan toezicht houden op het gedrag van de chauffeurs op de standplaats. Als een taxiorganisatie niet voldoende stuurt op zijn chauffeurs, kan het ertoe leiden dat zijn hele organisatie geen gebruik meer mag maken van deze standplaats", legt Bresser uit.

Voorbijgangers zijn overwegend positief over het daklicht en de andere plannen. "Ik vind het geen verkeerde gedachte, als er wat aan gedaan kan worden denk ik dat het een goede ontwikkeling is", aldus een voorbijganger. Er wordt verwacht dat deze maatregelen een positief effect zullen gaan hebben op de taximarkt, dit zal de komende maanden ongetwijfeld duidelijk worden.