De bestuursrechter heeft dinsdag bepaald dat de ingestelde milieuzone die oude dieseltaxi's en -bussen uit de ring weert gegrond is. Dat blijkt vrijdag uit de publicatie van de uitspraak.

De milieuzone ging 1 januari dit jaar in en zorgt ervoor dat dieseltaxi's van voor 2009 en dieselbussen van 2004 en ouder niet meer binnen de ring A10 en ten zuiden van het IJ mogen rijden.

KNV Bus, belangenbehartiger van Nederlandse touringcarbedrijven, vocht het ingestelde verkeersbesluit van de gemeente Amsterdam aan. Volgens KNV Bus zijn touringcars per definitie niet vervuilend, omdat ze bedoeld zijn voor collectief vervoer en per stuk gemiddeld dertig personenauto's vervangen.

De rechter is het daar niet mee eens. Dat het effect van de milieuzone voor dieselautobussen gering is, maakt de maatregel niet ongeschikt, omdat de milieuzone deel uitmaakt van een groter samenhangend pakket aan maatregelen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren.

Daarnaast vindt de rechter de ingestelde milieuzone een relatief milde maatregel die een zeer kleine groep dieselbussen treft. Bovendien heeft de gemeente de maatregel volgens de rechtbank ruim voor de invoering op 1 januari 2018 aangekondigd.