De NS is teleurgesteld dat een voorgesteld pakket maatregelen voor verbetering van de HSL-Zuid nog niet wordt ingevoerd. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur is het ermee eens dat het hogesnelheidsspoor moet worden verbeterd, maar ze zegt dat de maatregelen vooralsnog te duur zijn.

Door de hoge kosten heeft het kabinet nog geen besluit genomen over de maatregelen, aldus de staatssecretaris. De NS vindt dat jammer.

NS en Prorail hebben al veel gedaan om de prestaties op de HSL-Zuid te verbeteren. Ook gaan vanaf 2021 gloednieuwe intercitytreinen rijden. Maar "deze moeten het doen met hetzelfde spoor met dezelfde gebreken", aldus een woordvoerder van de spoorwegen.

Volgens NS worden steeds meer reizigers afhankelijk van de snelle spoorlijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda en blijven de plannen van het kabinet hierbij achter.

"De noodzakelijke verplaatsing van spanningssluizen (overgangen tussen twee soorten elektrische spanning) komt er pas na 2021. De noodvernieuwing van het beveiligingssysteem lijkt het kabinet nu naar 2030 te schuiven."

Van Veldhoven stelt dat verbeteringen alsnog mogelijk zijn

In een reactie laat staatssecretaris Van Veldhoven weten dat ondanks het niet invoeren van de voorgestelde maatregelen, alsnog verbeteringen op de HSL mogelijk zullen zijn in de komende jaren.

Zo zal zestig miljoen euro worden uitgetrokken voor de verbetering van de lijn, zoals het plaatsen van windschermen en de techniek in de overgangen tussen gewoon en snel spoor verbeteren.

"Ik verwacht van NS en ProRail dat zij ook de komende jaren blijvende aandacht en inzet tonen om de reiziger op de hogesnelheidslijn het maximale te bieden", aldus Van Veldhoven.