Het Britse sportstreamingplatform DAZN opent een kantoor in de regio Amsterdam. Het is nog niet bekend of dit platform zich ook op de Nederlandse markt gaat focussen.

DAZN biedt sportuitzendingen voor een vast bedrag per maand, zonder dat je een televisieabonnement nodig hebt. De wedstrijden worden online gestreamed, net zoals Netflix dat ook al doet met onder meer films en series en Spotify met muziek.

Dazn, dat uitgesproken moet worden als 'Dazoon', is actief in Groot-Brittannië, Duitsland, Zwitserland, Canada, Italië en de Verenigde Staten en wil in 2022 in twintig landen uitzenden.

In Nederland is losse streaming van sportwedstrijden nog vrij ongebruikelijk, afgezien van televisieaanbieders die hun klanten ook toegang geven tot tv via een app. Wel zijn bijvoorbeeld kickbokswedstrijden in Nederland via online streaming aangeboden.

DAZN wil personeel werven

DAZN is bezig personeel te werven voor zijn Amsterdamse kantoor. Volgens persbureau Bloomberg gaat het om een ontwikkelingslocatie met 300 medewerkers. In Londen werken nu al 1200 mensen voor DAZN, dat onderdeel is van het Britse mediabedrijf Perform Group.

Amsterdam groeit steeds meer uit tot internationale hotspot voor mediabedrijven. Eerder vestigden onder meer grote spelers als Netflix, Amazon en Viacom zich al in de regio. Manager Ben Lavender van DAZN zegt dat de keuze op Amsterdam is gevallen vanwege onder meer het grote arbeidsaanbod.

"We bekeken meerdere opties, maar niets kwam in de buurt van Amsterdam qua infrastructuur en de mogelijkheden voor geschoold techpersoneel."

Keuze valt op Amsterdam deels vanwege grote arbeidsaanbod

Manager Ben Lavender van DAZN zegt in een verklaring dat de keuze op Amsterdam is gevallen vanwege onder meer het grote arbeidsaanbod. ''We bekeken meerdere opties, maar niets kwam in de buurt van Amsterdam qua infrastructuur en de mogelijkheden voor geschoold techpersoneel."

Jeroen Nijland die zich namens een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken bezighoudt met het aantrekken van buitenlandse investeringen in Nederland toont zich verheugd met de komst van DAZN.

''De keuze van DAZN voor Amsterdam toont aan dat we snel een de belangrijkste knooppunten ter wereld worden voor mediabedrijven." Eerder vestigden onder meer grote spelers als Netflix, Amazon en Viacom zich al in de regio.