Het vorig jaar gestopte taxibedrijf Abel heeft deze week honderden klanten die in het verleden een ritje hebben gemaakt per ongeluk een betalingsherinnering gestuurd.

In totaal zijn er zo'n negenhonderd betalingsherinneringen gestuurd, waarin werd verzocht om ritjes uit 2017 te betalen die de klanten al overgemaakt hadden. In de e-mails werd gedreigd met incassokosten van veertig euro.

Een debiteur die momenteel bij Transdev aan de slag is met de afhandeling van Abel, laat aan AT5 weten dat de negenhonderd e-mails een fout zijn. De fout is ontstaan bij het afhandelen van de app. Ontvangers van de e-mail hoeven niet te betalen en moeten de incasso negeren. Klanten die wel opnieuw betaald hebben, krijgen hun geld terug.

Abel begon in 2016 om op de Amsterdamse taximarkt de concurrentie aan te gaan met Uber. Klanten konden hun rit delen met andere passagiers, zouden de ritten in theorie voordelig zijn. De dienst stopte na twee jaar omdat investeerders afhaakten.