De aanvaring van een pont tegen de kade van Amsterdam Centraal afgelopen mei werd veroorzaakt door een menselijke fout.

Dat blijkt vrijdag uit de onderzoeksresultaten naar de verschillende aanvaringen met de kade afgelopen voorjaar. Bij de aanvaring raakten dertien mensen gewond.

Op 6 mei botste de pont vanaf de Buiksloterweg naar het Centraal Station hard op de kade. Een woordvoerder van GVB had toen het vermoeden dat er een schroef kapot was. Nu blijkt dat de schipper met een te hoge snelheid op de kade afvoer.

Dertien opvarenden raakten gewond. Elf van hen konden ter plekke worden behandeld, twee moesten worden overgebracht naar het ziekenhuis.

Mankement

Twee andere aanvaringen, op 11 mei en op 15 mei, werden veroorzaakt door een technisch mankement. De vaarhendel had een verkeerde potmeter. Die zorgt ervoor dat een signaal van de vaarhendel naar de roerpropeller gaat.

Deze potmeter was van een verkeerd type en had een afwijkende 0-stand, waardoor automatisch ook de vaarhendel verkeerd reageerde. Deze onderdelen zijn inmiddels vervangen.

"We vinden het heel erg dat onze reizigers en schippers dit meegemaakt hebben en zijn hiervan geschrokken", zegt Mark Lohmeijer, directeur Techniek en Operatie in een persbericht.

Hij zegt blij te zijn dat er maatregelen zijn doorgevoerd. Alles is nu technisch in orde volgens Lohmeijer.

Pont vrijgegeven

Het onderzoek naar de incidenten werd uitgevoerd door GVB in samenwerking met de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T). De schepen zijn nu allemaal weer vrijgegeven voor gebruik en er wordt weer met normale snelheid gevaren.

Na de botsingen hebben de veren tijdelijk met aangepaste snelheid gevaren.

Wil jij elke ochtend direct weten wat je 's nachts gemist hebt en wat er die dag gaat gebeuren? Abonneer je dan nu op onze Dit wordt het nieuws-nieuwsbrief!