'Maatregel autoluwe stad treft ook milieuvriendelijke auto'

Op straat parkeren in de Amsterdamse binnenstad gaat straks tot 7,50 euro per uur kosten. Nu is de bovengrens nog 5 euro. Een parkeerplek vinden wordt sowieso moeilijker gemaakt: het nieuwe college van GroenLinks, D66, PvdA, SP, wil maximaal 10.000 parkeerplaatsen opdoeken om de binnenstad autoluw te maken.

Directeur Peter Staal van de KNAC, die opkomt voor de belangen van automobilisten, is bang dat het nieuwe Amsterdamse college van B en W zich een beetje afsluit van de realiteit.

''We staan met de komst van elektrische auto's aan de vooravond van een revolutie.'' Staal vraagt zich af waar ''al die stille, milieuvriendelijke auto's moeten staan als de stad duizenden parkeerplaatsen opheft.'' De KNAC maakt zich bovendien zorgen om de vrijheid van mensen om te kiezen voor automobiliteit.

Ook Detailhandel Nederland vindt het Amsterdamse voornemen ''een onverstandige maatregel''. ,,De tarieven moeten dienen om parkeerdruk te reguleren en niet als melkkoe'', zegt directeur Dolf Kloosterziel.

Natuurgebied

''Het college houdt geen rekening met de verduurzaming van de auto. De elektrische auto heeft de toekomst en is straks niet meer welkom in het centrum van Amsterdam'', zegt Kloosterziel.

Hij zag de bui al hangen tijdens de formatie van dit college. ''GroenLinks ziet Amsterdam het liefst als een natuurgebied, maar we moeten er met elkaar wonen, werken en recreëren.''

Park and ride

Parkeerplekken opheffen mag van de organisatie, maar niet als ze, zoals in Amsterdam, dagelijks worden gebruikt.

Detailhandel Nederland vindt 'park and ride' een stuk aantrekkelijker en efficiënter alternatief. De auto wordt dan aan de rand van de stad geparkeerd en de gebruiker reist met ov of fiets naar het centrum.

Lees meer over:
Tip de redactie