De gemeente is begonnen met het uitdelen van boetes aan ouderenvervoerder RMC. Dat zegt demissionair wethouder Pieter Litjens in de raadsvergadering van woensdagochtend.

De boetes, een voor de ondermaatse prestatie van het callcenter en een voor de punctualiteit, bedragen zo'n 2,75 procent van de omzet van maart. Hoeveel dat precies is, is onbekend.

RMC, een Rotterdamse vervoerder, verzorgt sinds midden 2017 het aanvullend vervoer in Amsterdam. Het vervoersbedrijf nam die taak over van Connexxion. Dat leverde RMC zo'n 20 miljoen euro per jaar op. Het gaat om zo'n 850.000 ritten per jaar.

De overdracht van taken verliep chaotisch, waardoor de punctualiteitscore van de vervoerder zakte naar 70,98 procent. De gemeentelijke norm lag op 93 procent. Daarnaast klaagden gebruikers dat de ritten te duur waren geworden.

Het leek beter te gaan eind 2017. De punctualiteitscore steeg naar 92 procent en het bedrijf leek schoon schip te maken, maar de problemen hielden aan. Actuele cijfers over het presteren van de vervoerder ontbreken.

Wil jij via Whatsapp het belangrijkste en leukste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Onze redacteuren houden je elke dag op de hoogte met maximaal drie berichten.Voeg 0683809030 toe aan je contacten en app AMSTERDAM AAN. Je krijgt geen bevestigingsbericht, maar ontvangt binnen 24 uur de eerste update!