Kopstukken Amsterdamse cultuursector pleiten voor meer promotie van stad

Stoppen met de promotie van Amsterdam, zoals veel lokale politici voorstellen, zou "kortzichtig en onverstandig" zijn. Dat betoogt een groep kopstukken uit de Amsterdamse cultuursector in een opiniestuk in Het Parool.

Degenen die pleiten voor stoppen van de 'citymarketing' lijken te denken dat daarmee de drukte in de stad wordt gedempt, zeggen de auteurs. "Als culturele instellingen van Amsterdam en de metropool betogen wij gezamenlijk het tegendeel."

De promotie van het totale cultuuraanbod in de hoofdstad verlaagt de drempel tot een bezoek, niet alleen voor toeristen maar ook voor inwoners van de hoofdstad zelf. Van de brede reclame profiteren vooral de kleinere instellingen die beperkte marketingbudgetten hebben, zeggen de schrijvers.

Amsterdam staat door de promotie bekend als cultuurstad en dat is "een reputatie waar Amsterdammers trots op mogen zijn."

Prominente voorstanders

Het stuk is ondertekend door onder anderen Taco Dibbits (Rijksmuseum), Ivo van Hove (Toneelgroep Amsterdam), Judikje Kiers (Amsterdam Museum) en Jan Raes (Koninklijk Concertgebouworkest).

Wil jij via Whatsapp het belangrijkste en leukste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Onze redacteuren houden je elke dag op de hoogte met maximaal drie berichten.Voeg 0683809030 toe aan je contacten en app AMSTERDAM AAN. Je krijgt geen bevestigingsbericht, maar ontvangt binnen 24 uur de eerste update!

Lees meer over:
Tip de redactie