Het Frederiksplein wordt omgebouwd tot fietsstraat. De maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur en de weg wordt volledig rood.

Na een geslaagde proef in de Sarphatistraat, zijn vanaf volgend jaar ook op het Frederiksplein auto's alleen nog te gast.

Tijdens de spits passeren grote hoeveelheden fietsers het plein tussen de Sarphatistraat en de Weteringsschans. Volgens de gemeente wordt het met de nieuwe maatregel voor deze personen een stuk veiliger.

Ook wordt het plein overzichtelijker en wordt het makkelijker om over te steken.

Tramhaltes

Bij de ombouw worden de tramhaltes verplaatst. Er komt een halte in elke richting na de kruising. Twee haltes worden langer, zodat er twee trams tegelijk kunnen stoppen. De halte op de kruising Westeinde/Stadhouderskade vervalt, omdat die dicht bij de halte Westeinde ligt.

Met de herinrichting speelt de gemeente in op de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn. Het GVB verwacht vanwege de nieuwe metrolijn aanzienlijk meer tramverkeer op het Frederiksplein. 

De werkzaamheden beginnen in het voorjaar van 2018.