Honderden studenten hebben woensdagochtend onterecht voor hun metrorit betaald door een storing bij de in- en uitcheckpalen van het GVB. Alle gedupeerden worden door de vervoerder gecompenseerd, maar moeten daarvoor wel naar een oplaadpunt om het geld terug te krijgen.

Volgens het GVB was er sprake van een korte storing, die om 11.00 uur werd verholpen na een reset.

De vervoerder communiceerde donderdagochtend dat de studenten hun geld zelf moeten terugvragen via de site van de vervoerder. Alleen studenten die op de hoogte waren van deze compensatie, konden hiervan gebruikmaken.

Dit stuitte op onbegrip, omdat de studenten vinden dat het GVB het onterecht gerekende saldo automatisch terug moest storten.

Honderden gedupeerden

In eerste instantie zei een woordvoerder van het GVB dat dit technisch niet mogelijk was. Na vragen van AT5 blijkt nu dat het GVB dit tóch gaat doen. "Mede omdat nu al honderden gedupeerden zich bij ons hebben gemeld."

Volgens de vervoerder kunnen gedupeerde studenten vanaf volgende week het onterecht afgeschreven saldo terugkrijgen door met hun chipkaart een extra reisproduct op te halen via een oplaadautomaat.