Het college heeft een pakket aan maatregelen aangekondigd om de drukte in het centrum tegen te gaan. Zo moet het Wallengebied verboden terrein worden voor plezierboten. Ook wordt er gekeken of alternatief vervoer voor toeristen zoals fietstaxi's, segways en paardenkoetsen aan banden kan worden gelegd.

Ook de touringcars moeten langzaamaan uit het centrum verdwijnen, als het aan het college ligt. Dat zou moeten gebeuren door een inrijverbod in te stellen voor een aantal straten. De nieuwe maatregelen zijn nodig om 'de groei van de stad en de toename van toerisme in goede banen te leiden'. 

"Amsterdam moet een succesvolle wereldstad blijven, waar leefbaarheid voorop staat, met een diverse economie en een duurzame toerismesector", schrijft het college. "Niet alles kan en mag."

De nieuwe maatregelen op een rij: 

  1. Een verbod op pleziervaart in het Wallengebied. 
  2. Strengere maatregelen voor touringcars in het centrum door inrijverboden, elektronische haltedetectie en pilots met transferpunten voor bussen en rondvaartboten.
  3. Ongewenste drukte op bijvoorbeeld De Wallen en in de Kalverstraat moet actiever aangepakt worden door de continue inzet van crowd management.
  4. Alternatief vervoer zoals segways, fietstaxi's en paardenkoetsen wordt ingeperkt. Momenteel onderzoekt het college ook of er zogenaamde 'vermakelijkhedenretributie' kan worden opgelegd aan aanbieders van toeristenverhuur.
  5. Het moet voor Amsterdammers makkelijk worden gemaakt om klachten van overlast door te geven. Daar moet een goed werken meldsysteem voor worden ontwikkeld. 
  6. De gemeente is momenteel met een pilot bezig voor flexibele openingstijden voor winkels. Daar komt mogelijk snel een einde aan. 'Het drastisch inperken van specifieke gebieden wordt onderzocht.'
  7. Binnen de regio Amsterdam wordt er gekeken naar bestaande en ook nieuwe evenemententerreinen. Dit om ook de spreiding van de bezoekers van de stad te bevorderen. 
  8. Er wordt onderzocht of een verdere verhoging van de toeristenbelasting de spreiding van toeristen ten goede zou komen. De belasting zou in het centrum dan hoger zijn dan in omliggende delen van de stad. 

'Paar minuten voor twaalf'

Het pakket nieuwe maatregelen komt na de constatering van burgemeester Van der Laan dat het 'een paar minuten voor twaalf is'. Hij stelde al een team in van 140 handhavers dat moet optreden in de binnenstad tegen de toenemende overlast. "De bewoners gaan het verschil zien op straat", beloofde hij.

Veel van de maatregelen sluiten aan bij de wensenlijst die het stadsdeel Centrum in november al naar buiten bracht. Het stadsdeel pleitte voor een verbod op touringcars en zware vrachtwagens, kleinere terrassen en minder fietsverhuurders.