Het middenterrein van de vernieuwde Elandsgracht in Amsterdam is totaal niet rolstoelvriendelijk, althans zo stelt de SP zondag. De stoepen zijn te hoog en waar er een verlaging is, staan vaak auto's. Het stadsdeelbestuur zegt dat het juist heeft gedaan waar bewoners om vroegen.

Eind augustus was de Elandsgracht na ruim een jaar herinrichten weer helemaal af. De herinrichting zou de uitgelezen kans zijn geweest om de straat rolstoel- en rollatorvriendelijker te maken. Maar hier is de gemeente volgens SP-raadslid Nelly Duijndam tekort geschoten.

Johnny Jordaanplein

"Het Johnny Jordaanplein kwamen we helemaal vast te zitten. Gedeeltes waar bomen staan, daar moet je eigenlijk doorheen. Nou, dat is een modderpoel en daar kom je met een rollator al niet doorheen. Die moet je al optellen, dus laat staan met een rolstoel of een scootmobiel. En er zijn een paar plekken waarvan je kunt zeggen: hey daar zou je met een rolstoel op kunnen maar dan staan er auto's op", zegt Duijndam.

Maar de 'ontoegankelijkheid' van het middenstuk is niet alleen een keuze geweest van de gemeente, zegt stadsdeelbestuurder Jeanine van Pinxteren. Buurtbewoners hebben namelijk een flink aandeel gehad in de inrichting van de Elandsgracht.

"Dat met die paaltjes bijvoorbeeld hebben zij bedacht en ik begrijp het ook want dat is de enige manier om daar de fietsers tegen te houden. En dat is ook voor andere gebruikers precies de bedoeling. Het is niet de bedoeling dat fietsers overal de stoep op kunnen schieten", zegt Van Pinxteren.

Winkels

Ook de winkels op de Elandsgracht zijn voor invaliden slecht bereikbaar. Met geen enkele drempelplaat kan 60 procent van de winkels niet bezocht worden door rolstoelgebruikers. Van Pinksteren zegt bereid te zijn om te praten met de winkeliers om hier een oplossing voor te vinden.

"Ik weet dat hier op de Elandsgracht relatief kort een nieuwe winkelstraatmanager is. En daar zullen we zeker met haar over praten omdat we merken dat het zo ontzettend gewaardeerd wordt."

Er ligt rapport nu van de SP bij de gemeente waar naar de mogelijkheden van de Elandsgracht en andere slecht toegankelijke winkelstraten wordt gekeken.